.
Eme bejegyzés tartalmi elképzelése még egészen máshogy indult pár napja. A terv ugyanis az volt, hogy egy rövidke londoni kiruccanás alkalmával megosztom veletek a kinti off-line piac helyzetét, az árakat, együtt lubickolunk a felhozatalban, plusz egy-két fotóval is megillusztrálom a tengernyi választékot. Mert hogy az elmúlt években igencsak pozitív tapasztalat élt bennem...
...Az élet viszont egészen új szintre helyezte szerény személyem és az angol bolti Blu-ray felhozatal kapcsolatát. Történetesen az Oxford street-en található, 1986 (!) óta működő legnagyobb HMV (Her Majestic Voice) boltot akartam feltérképezni, ami eddig amolyan Mekkaként funkcionált kéksugarú lelkemben. Közelítek az utcafronton, készítem a tárcám/kártyám a habzsidőzsire, és megpillantom...
.
...A hűlt helyét a bótnak! Illetve az épület megvolt, csak az imádott korongok helyett olcsó kínai sportruházatot találtam. Ááááááá, miután a szekuriti visszabikázott a kétperces szívrohamból és kiütötték a kezemből a sót amivel be akartam hinteni a placcot, megkérdeztem hogy mi a jó WTF történt!!! Megtudtam hogy kb. egy hónapja az összes angol HMV lehúzta a rolót és kivonult az offline piacról. Álltam leforrázva a nyüzsgő London közepén és elkezdtek pezsegni a gondolatok bennem, hogy merrefelé tart manapság a kék piac. Néhány pontba rendezve megosztanám veletek a véleményem.
.
1) On-line platform
Az első, és egyben legnyilvánvalóbb indok a HMV bezárására a túl magas költségek és a vélhetően csökkenő forgalom volt. Mert az nettó tény, hogy az elmúlt években lehetetlen volt versenyezni az Amazonnal és most már a Zavii-val is. Egy vidéki, a tehén s*gge mellett lévő raktárból sokkal olcsóbb megoldani a postával/futárral történő értékesítést mint a világ egyik legdrágább utcájában bérelt ingatlanból. Nem kell akkora személyzet stb., szóval ragozni se kell tovább, az interneten zajló kereskedés bőven ludas volt a kinyírásban. Ez a trend egyébként odáig vezetett, hogy háromnapos tartózkodásom alatt alig találtam off-line filmet (még DVD-t se!), egyedül egy Sainsbury's áruházban volt egy soványka felhozatal. All in all megállapítható tehát, hogy Angliából teljesen eltűnt az off-line Blu-ray értékesítés, és bár az USA-ban, Németorszégban, itthon még nem így áll a helyzet, de szerintem trendként ez lesz a jövő.
.
2) Vásárlási szokások változása
A rohanó (csak tudnám hova?) világ szinte minden tekintetben megváltoztatja életünket. Az on-line bevásárlás kényelmes, fotelből intézhető, a földrajzi távolságok leküzdhetőek és ráadásul még gazdaságos is. Az Amazonon és a Zavii-n történő minden egyes tallózás alkalmával azonban egy fontos dolog mindig hiányzik nekem. A böngészés, a turizás öröme nincs meg, nem lehet kivenni és megnézni a filmet, forgatni, megcsodálni a terméket. A HMV cunamit idéző árukészlete annó olykor órákra beszippantott és lelkesen taperoltam össze szinte minden létező cuccost amíg rá nem akadtam a vásárfiára. A vásárlás tehát legyen egy alkalom, egy tudatos érzékelési folyamat, egy emlékezetesebb szeánsz. A net előtt görnyedve ez sosem fog megvalósulni.
.
3) Fizikai adathordozó kikopása és habzsolás
Egyre több és jobb kell, lehetőleg ingyen és bérmentve. Ez a mentalitás irányul most már elég markánsan abba az irányba, hogy dematerializálódnak a hordozók. A már szinte egyeduralkodó torrent, illetőleg fizetős stream egyre nagyobb teret hódít, szintén erősítve az on-line előretörését. Pozitívum persze hogy nem kopik el, környezetvédő, nem foglal helyet, stb. De, ezzel párhuzamban sokkal jobban bepörög a halmozás, így a gyors fogyasztás ördögi köre. Csomagolás, kinézet nélkül kevésbé fogunk emlékezni a filmre, megbújik egy vinyón ahelyett, hogy egy szépen berendezett polc ékköve legyen. Majd törüljük, elfelejtjük.
.
4) A kapcsolati tőke hiánya
Felmerülhet a kérdés, hogy pölö a netes Blu-ray vásárlások miként változtatják meg a beszerzéskori élményeinket. A webáruházban kattintunk párat, be a kosárba, check-out, fizess, mail jön hogy minden ok, jön a cuccos. Nincs eladó, nincs szakértő, nincs segítség vmi Távol-Keletre elsuvasztott callcenteren kívül. Nem egyszer hosszasan beszélgettem el a HMV-ben olyan emberkékkel, akik pont olyan (ha nem nagyobb) geek-ek voltak mint én, és együtt kutattunk a kívánt film után. Volt olyan hogy együtt örültünk , mert az eladó srác is azt kereste már régóta amit én :D. A boltok bezárásával minden ilyen alkalom sajnos elveszett, gondolom az ott dolgozó srácok/lányok is bánták hogy az ilyen találkozások többé már nem jöhetnek létre. Mert szerintem nem csak attól hobbi/szenvedély valami hogy nyakra-főre feltornyozunk mindent, hanem hogy minden kapcsolódó élményt megosztunk másokkal. Persze ott vannak a termékfórumok, de egy személyes diskurzus szerintem mindenképpen többet ér.
.
Nem szeretnék itt vészmadárkodni meg mindenféle borús jövőképet ábrázolni, de a HMV-vel kapcsolatos élmények kicsit rádöbbentettek a Blu-ray piac (nem tartalmi) trendjére. Persze minden alakul, változik, fejlődik, de egy picit gondolkodjunk együtt arról, hogy mindezeket látva hol leszünk mondjuk 5 év múlva. És akkor jobb lesz nekünk?
Ha esetleg van kapcsolódó véleményetek, komment formájában várom értékes gondolataitokat.