Előszó:
Bizony hosszú évek óta nem vetettem digitális papírra gondolataimat egy játékról. Hogy mégis miért teszek most kivételt? Mert arra a következtetésre jutottam, hogy minden idők egyik legzseniálisabb és legösszetettebb akció-szerepjátékát üdvözölhetjük a DARK SOULS II személyében.
Mit jelent játékosnak lenni? Merem állítani, hogy elég kevesen tudnánk pontosan definiálni ezt. Belebújni egy képzeletbeli virtuális hős, vagy antihős bőrébe és megmenteni a világot, avagy porig rombolni azt? Vagy valami sokkalta több? Egy kis menedék a mindennapi munkával teli szürke hétköznapok egyhangúságából? Picit mindkettő és persze még több. Nem csak hobbi, hanem szerves része is lett életünkek.
Persze sokat változott a játékok világa is. A kezdeti kis C64 es oldalra scrollozós ügyességi játékokat felváltották modern korunk szemetgyönyörködtető grafikus csodái. Előtérbe került a látvány és a kihívás jócskán a háttérbe lett szorítva. Hogy ez mennyire volt tudatos a játékfejlesztők részéről, azt nem tudhatjuk. Tény, hogy korunk játékai csodaszépek, hiperlátványosak, ám még egy kezdő játékos és végigszalad rajtuk pár óra leforgása alatt. Ez alól többnyire csak a szerepjátékok világa kivétel, ám még ezek is sokszor elnézőbbek velünk mint kellene.
A FROM SOFTWARE csapata visszaidéz nekünk egy korszakot, amikor még tudtuk miért játszunk és mit jelent valódi játékosnak lenni. A DARK SOULS II könyörtelen világa a sok halál mellett olyat is nyújt nekünk amire ma már nem sok játék képes: sikerélményt ad és végre magunkon érezhetjük döntéseink súlyát.
A SZTORI:
A játék története nem kapcsolódik szervesen az első részhez, csupán ugyanabban a világban játszódnak. Drangleic egykoron virágzó királysága most romokban hever, a káosz és pusztítás lassan felemészt mindent. Vendrick király, az uralkodó rejtélyes körülmények között eltűnt, a gonosz erői pedig szinte mindent elpusztítottak. Itt lépünk be Mi a képbe. Az általunk irányított élőhalott hős gyógyírt keres mely megtöri az őt sújtó átkot és ezáltal visszaszerezheti egykori emberi mivoltát. Ehhez lelkeket kell keresnie és magába szívnia , mely úgy tűnik lelassítja a folyamatot, ám az átok lassan mindenkit legyőz előbb vagy utóbb. A kérdés csak az: meg lehet-e törni ezt az ördögi kört?
A DARK SOULS nem kínál FINAL FANTASY mélységű sztorit, vagy másfél órányi CGI átvezetőt, hosszas magyarázatokat. A kezdő videó után bekerülünk ebbe a könyörtelen világba és mi rakjuk majd össze a kirakós darabjait. Az útjainkba eső barátságos NPC-k mondataiból összerakhatjuk mi is történt valójában, barátokat találhatunk, vagy épp halálos ellenségeket szabadítunk majd magunkra.
A túlélésünk csak saját magunkon, a hozott döntéseinken múlik majd, a végső győzelemhez pedig sok-sok kitartáson, megpróbáltatáson keresztül vezet majd az út....na és persze rengeteg halálon át.
A JÁTÉK:
Ne legyenek illúzióid: a játék bitang nehéz és egyre csak nehezedik. Ha hozzá vagy szokva a BATTLEFIELD 4 grafikájához, vagy mondjuk a DRAGON AGE féle RPG játékok nehézségi szintjéhez, akkor félek a DARK SOULS II nem fog a kedvenceddé avanzsálódni. Ugyanis messze nem olyan szép, tetszetős ,nincsenek benne öt percenként checkpointok és még a legutolsó, legpitiánerebb kis csontváz is kivégez pár csapással, ha bénázol.
Igen és ezen a ponton lép képbe a halál, ami az alapját képezi a DS világának. Ha azt hiszed mindent tudsz róla, akkor nagyot tévedsz. Ugyanis a FROM SOFTWARE alkotása nem várt fordulatos halálnemekkel ajándékozza meg kitartó, egyre több őszülő hajszálat begyűjtő, körmüket tövig lerágó hívét. Ha esetleg azt hiszed ezt elkerülheted megint tévedsz. Ugyanis lehetsz bármennyire ügyes, ha rosszul taktikázol hamar a fűbe harapsz, elég egy rosszul kivitelezett ugrás, vagy egy éppen harc alatt elfogyó stamina miatt elszenvedett nagyobb ütés. Az ellenfelek nem buták, védekeznek körbevesznek és a nagy számok törvénye itt érvényesül is, akárcsak a fizika. A DS alapvető eleme ugyanis a harc és ebben kulcsszerepe van annak mennyire vagy kitartó, hogyan érzel rá a ritmusára, mert a sok halál és vereség mellett mindvégig ott kecsegtet a győzelem lehetőségével. Persze ott vannak még a főellenségharcok is, monumentális bestiák, melyek nemcsak okosak és erősek, de sokszor akár egy két csapással átküldenek minket a túlvilágra, amennyiben óvatlanok vagyunk. Itt nem lesz pár gombos QTE amivel elintézhetjük majd őket, ám ők sem megölhetetlenek: kitapasztalva támadásaikat, később könnyen kivégezhetőek, akár többször is (erre majd még visszatérek).
Nem lenne RPG ez a játék sem, ha nem képezné szerves részét a karakterfejlesztés/fejlődés lehetősége.
A kezdő videó után választhatunk magunknak kasztot ami lovagtól, a varázslón át, a kardmesterig sokféle lehet. Mind másban erősebb ,de ez igazából lényegtelen, mert ebben sem kötik meg a kezünket. Később átképezhetjük őket saját szájízünknek megfelelően, akár erős piromágussá ,vagy gyógyítóvá. képességpontokat lelkekből "vásárolhatunk", minden egyes ellenfél megölésével magába szívjuk annak életerejét, amiért pontokat kapunk, ezekkel a Majulai tábortűznél ácsorgó (olykor ücsörgő) Emerald Heraldnál tudunk fejleszteni statjainkon. A hölgy nemcsak megemeli karakterünk szintjét, de gyógyítalos flaskánkat is erősítheti amennyiben megtaláljuk az ehhez szükséges összetevőt (Estus Flask Shard). A tábortüzek kulcsfontosságúak ,itt újratöltődik életerőnk és fegyvereink, páncélunk tartóssága, valamint mentési pontként is szolgálnak. Utazgatni ezeknek aktiválásával tudunk majd az egyes helyszínek között a későbbieken, úgyhogy teleportként is működnek. A bejárható terület így is gigantikus és a pályatervezés hihetetlenül jól átgondolt. A tábortüzekben elégethetőek a flaskák erősítéséhet szükséges további adalékok, valamint a Bonfire Ascetic ,mely az adott tábortűzhez közeli, korábban megölt főellenségeket is képes újraélszteni (értsd. egy adott tábortűz 99-es erősségűvé fejleszthető akár,azaz egy adott Boss akár ennyiszer is megölhető, persze cserébe egyre nehezebben).
Apropó , a játék legnagyobb kihivásáról még nem is beszéltem. A büntetőrendszer. Kezdéskor visszakapjuk emberi formánkat és úgy indulunk neki a kalandnak. Ám ha megölnek ún. Hollow válik belőlünk ekkor életerőnk csíkja elkezd csökkenni és minden egyes elhalálozáskor egyre kurtább lesz (50 százalék alá nem megy). Ám ez még csak a jóságok egyik fele. Halálunk helyszínén ottmaradnak a begyűjtött lelkek is és ha nem tudnánk ezeket újra felvenni (vagyis mielőtt újra odaérnénk előtte megölnek), úgy végleg elbukjuk őket, ezek nélkül pedig nem fejlődhetünk. Érdemes sokszor menni Majulába fejleszteni ,mert nem jó móka 10-20.000, vagy még több elvesztése, főleg az elején nem.
Persze semmi sem örök itt sem, az ún. Human Effigy nevű cuccal visszakaphatjuk emberi formánkat és vele életerőnket is. Kezdetben érdemes rágyúrni karakterünk hiányosabb statjainak feltornászására, hiszen ezek nemcsak mágikus és fizikai ellenállóképességeinket növelik majd meg, de bevitt csapásaink és varázslataink is hatékonyabbá válhatnak. Felszerelésünk is rongálódik utunk során, vigyázzunk nehogy kardunk pont csata közben törjön ketté, ez sokszor kellemetlen lehet, eseteleges (sokadik) halálunkat okozhatja. Persze később találhatunk ill . vásárolhatunk majd gyűrűket (Ring Of Life stb...) amit viselve és meghalva nem veszítünk el semmit (megmarad emberi alakunk is), csupán az törik el, amit a kovácsnál javíthatunk majd meg ,persze némi lélekért cserébe, mely fizetőeszközként is szolgál majd.
Majula a játék központja, itt nemcsak vásárolhatunk, de későbbi NPC karaktereket is elhozhatunk majd ide ,akiktől majd szintén vásárolhatunk, fejleszthetünk és benépesíthetjük az amúgy eléggé kihalt települést.
A DARK SOULS II nem fogja majd a kezünket. A kezdeti alap kombókat elmagyarázza,de ezután gyakorlatilag magunkra vagyunk utalva. A rejtett titkos szobáknál nem lesznek utalások (pedig rengeteg van, sőt titkos tábortüzek is), hogy nyomd le ezt az adott gombot, vagy gyújtsd fel ezt az adott tárgyat egy fáklyával. Semmi. Minden rajtunk áll majd ,hogy megtaláljuk helyünket és életben maradjunk ebben a könyörtelen, halálos csapdákkal teli világban. A halál pedig minden sarkon a nyakunkban liheg majd és félelem fog majd el minket egy sötét folyosón, vagy kriptában bandukolva majd mikor utolsó megmaradt kis gyógyitalainkkal baktatunk egy köddel borított óriási ajtó felé: vajon egy hatalmas főellenség vár majd a túloldalán, vagy egy békét jelentő tábortűz? A kíváncsiság pedig úgyis győz... :)
Talán ez a legszebb ebben a játékban: újra megtanít félni, tisztelni az ellenfeleket és persze nem kicsi közösségépítő ereje is van. Online játszva akár egymással is összecsaphattok, illetve egy nehezebben legyűrhető főellenséget is csépelhettek akár csapatosan, persze ezáltal mindenki kap majd jutalom gyanánt lelkeket a győzelemért.
Kétség nem fér hozzá, a DS II minden szempontból felnőtt a korábbi elődökhöz (DEMON'S SOULS,DARK SOULS), sőt pár ponton túl is szárnyalta őket. Letisztultabb, átgondoltabb ám nem kevésbé könyörtelen. Büntet, átformál és ösztönöz arra, hogy egyre jobb legyél. Kívánhat-e ennél többet ma egy hardcore játékos? Aligha.
10/10
GRAFIKA:
A játék megjelent PS3/X360 és PC platformokra. Míg az első rész PC-s portolását sok dolog miatt érte negatív kritika,kezdve az alacsony felbontás és framerate miatt (persze ezt pár lelkes rajongó által kreált HD patch jelentősen feljavította), most egy megfelelő monitorral a játékot akár 4K felbontásban is futtathatjuk 60 FPS framerate mellett. A játék HAVOK motor alatt fut, s bár a sötét területeken nem villant sokat magából, Majulába érve azért megcsodálhatjuk a maga pompájában. Mégis azt kell mondjam, a mostani játékokhoz viszonyítva grafikailag lemaradt pár évet. A PC-s változat tökéletesen elfutkorászik egy középkategóriás gamer számítógépen, majdnem mindent kimaxolva (az enyém x4 760K Athlon, HD7770,8GB RAM) ,úgyhogy ezúttal az optimalizálás fényévekkel jobban sikerült.
A DARK SOULS II sokkal szebb mint elődei, de a játékmenetet helyezi továbbra is előtérbe nem pedig a vizualitást, picit kopottas ,néhol csúnyácska de mi így szeretjük. :)
10/7
DLC-k:
A CROWN OF THE SUNKEN KING és a CROWN OF THE OLD IRON KING már elérhetőek a STEAM áruházából (SEASON PASS csak 25 euró ,úgyhogy PC-sek hajrá!).
Kisebb bajban vagyok, hiszen az utóbbi DLC olyan elképesztő panorámaképekkel és gigantikus helyszínekkel kecsegtet, hogy a grafikára adott pontot emiatt fel kéne javítanom. A gyönyörű havas tájak és a hatalmas hegyek között barangolva tényleg aprónak érezhetjük magunkat. A harcedzett DS veteránokra új ellenfelek várnak, amelyek bizony még őket is meg fogják izzasztani és minden korábbinál nagyobb szerep jut majd a taktikázásnak és a csapatalapú főellenségharcoknak. A Két DLC egyenként sem rövid, 5-6 óra alattt végig lehet rajta rohanni, de én utóbbiba vagy 10 órát is beleraktam mire minden kis zugot bejártam.
A két kiegészítő sikerrel rak fel két újabb ragyogó drágakövet egy szinte hibátlan játék virtuális koronájára és emeli a kihivásokat új, sosem látott magasságokba.
A hónap végéig még érkezik a CROWN OF THE IVORY KING, amivel lezárul a DLC trilógia és kalandjaink a DS II világában.
ÖSSZEGZÉS:
A DARK SOULS II visszanyúl az alapokhoz és újradefiniálja a kihívás fogalmát. Egy óriási, veszélyekkel teli világ vár, ahol megtanulhatod mi az a túlélés és a félelem, s ha nem vigyázol magába szippant és nem ereszt el addig míg végül a rabjává tesz. Megérkezett az az akció-RPG melyet nem játékosai formálnak, hanem ezt ő maga teszi. Megtanít újra kitartónak, bátornak és taktikusnak lenni, mert bár meghalhatsz benne sok százszor is, csak mindíg valami visszahúz majd elé. A legkitartóbbakat, legjobbakat pedig végül megjutalmazza a győzelem édes mámorával.
10/10